zaterdag 3 maart 2012

Niks of niks


Gisteravond heb ik mijn oude liefde nog eens ontmoet : het THEATER.
Jan Decorte kwam naar de Mechelse stadsschouwburg, met zijn stuk "Niks of niks".
Opvallend veel jonge mensen in de zaal.
Achteraf hoorden we dat ze voor school "moesten" komen kijken. Ze moesten het naderhand ook bespreken. In onze tijd gingen ze met ons naar het theater op een namiddag. Zeker vijf à zes keer per jaar. Maar dat zal er nu niet meer af kunnen. Het zal niet nuttig zijn voor het bedrijfsleven en enige culturele kennis zal wel niet in de eindtermen zitten.
Maar kom.
Jan Decorte dus.
Patrick en ik hadden hem heel lang geleden al eens bezig gezien in Rijmenam. Een enorm grappig stuk, waarvan ik me nog één gezongen zin herinner : "Vat de koe bij de horens."
Deze keer was het dus het stuk "Niks of niks".
Ik had er vooraf niets over gelezen.
Nu wel : het blijkt een bewerking te zijn van Shakespeare's "Much ado about nothing".
Een zeer vrije bewerking (zoals we van Jan gewoon zijn).
Het was bijzonder geestig.
Jan Decorte is gewoon geniaal.

1 opmerking:

Lenski zei

Els, je weet toch dat de totaalvoorstelling van Ultima Vez
Bêt noir over Oedipoes, op tekst van Jan De Corte is?
Indrukwekkend hoor.
Jeroen is de percussionist en speelt een rol(letje).

Nog te zien in Schauspiel Köln op 30 en 31 maart en 1 april 2012 en in Firenze op 3 mei 2012.

Allen daarheen!