zondag 8 januari 2012

Koopjes


't Is januari.
Waar ik ook ga of sta in de stad, het woord "SOLDEN" schreeuwt mij toe.
Er is geen ontkomen aan.
Reeds in de basisschool leerden wij dat "solden" geen correct Nederlands is.
Ik herinner mij nog een uitzending van "Hier spreekt men Nederlands" op de BRT. (Toen deed de openbare omroep nog zijn best om de mensen de standaardtaal aan te leren.)
Het zijn geen "solden", maar "koopjes".
In die uitzending zoomde de camera in op een paar werkmannen die met metalen buizen in de weer waren, en die zeiden : "Wij solderen ondertussen wel verder."
Die twee waren dus aan 't solderen. En dat is iets heel anders dan prijzen verlagen. "Solderen is een techniek om metalen onderdelen met elkaar te verbinden door middel van een metaallegering met een lager smeltpunt dan de te verbinden delen.", lees ik bij wikipedia.
Elke keer als ik de reclameboodschap "Wij solderen" zie, denk ik aan die twee mannen die zo ijverig aan 't solderen waren.

Jaren lang ging het de goede kant op.
Ik ontwaarde meer een meer "koopjes" en minder en minder "solden".
Maar toen kwam het Engels in de mode !
Het woord "solden" moest wijken voor "sale".
Vooral in de winkels die zich een jong imago wilden aanmeten, was er steevast "sale".
Gedaan met de solden !

Nu schijnt die trend weer wat overgewaaid.
Er zijn nu overal weer gewoon solden.
Wat is er mis met KOOPJES ? Of uitverkoop ?
Ik weet het niet.

Het is alleszins vechten tegen de bierkaai.
Misschien is het uit gemakzucht, in dit meertalige land : solden - soldes - sale.
Iedereen tevreden (?)
Ikzelf heb alleszins al een paar mooie koopjes op de kop getikt.
-50 % ; -70 % ; en dat al in de eerste week van de koopjesperiode. Nooit gezien.

Het mag gezegd : ze 'solderen' goed dit jaar. -)

2 opmerkingen:

Nancy zei

En om het helemaal moeilijk te maken, wij noemen dat "batjes".
En "wij" dat zijn natuurlijk weer die van West-Vlaanderen!
Groetjes,
Nancy

els zei

Batjes ?
Aha, weer een nieuw woord geleerd.
Leuk.