zaterdag 8 oktober 2011

Naar Bozar geweest


Donderdag heb ik de tentoonstelling "Brazil, Brasil" bezocht in Bozar.
Ik vond het hoog tijd om nog eens aan een culturele activiteit deel te nemen en had me dus ingeschreven bij UPV voor de rondleiding. (UPV is "uitstraling permanente vorming" van de VUB en richt allerhande lezingen en culturele activiteiten in voor iedereen.)
Europalia staat deze keer helemaal in het teken van Brazilië.
Ik dacht dat dat wel interessant kon zijn, want van Brazilië kende ik nog niet erg veel.
De tentoonstelling was wel de moeite waard, maar, helaas helaas : de gids was vreselijk. In de eerste, vrij donkere zaal, waar één kunstwerk stond, begon hij zijn lesje af te rammelen. En die spraakwaterval stopte niet meer. Hij babbelde een kwartier vooraleer we naar de tweede zaal togen. En daar bleef hij weer het zelfde herhalen. En we bleven weer zo lang staan in een zaal waar weinig te zien was. We waren als eerste binnengegaan, maar heel wat groepen haalden ons met gemak in. Ik dacht dat de tentoonstelling misschien maar klein was, en dat hij ons daarom zo lang aan het lijntje moest houden. Onze rondleiding moest normaal 1,5 uur duren. Maar na een uur hadden we nog bijna niets gezien. Ik begon me ongelooflijk te ergeren aan die man, die dan nog als stopwoord in elke zin het woord 'eigenlijk' gebruikte. En als je daar begint op te letten....
Na een uur besloot ik om alleen verder te gaan. En daar kwamen de ruime lichte zalen met modernere Braziliaanse kunstwerken. Veel mooier dan de werken uit de koloniale periode, maar deze heb ik allemaal heel wat sneller moeten bekijken.
Als ik even mijn oor te luisteren legde bij andere gidsen, vernam ik wat over de schilderijen zelf en niet alleen algemeenheden over Brazilië.
Wij, met ons groepje van acht, hadden gewoon pech dat we een slechte gids hadden.
Besluit :
In je eentje rond gaan, met ev. een audiogids, is een veel betere optie.
Nu is mijn bezoek aan bozar tegengevallen, gewoon door die ergerlijke gids.
Jammer.

Geen opmerkingen: